NYHEDSBREV

Astrid Holm & Co.

Glæd dig til efteråret, når Øregaard Museum åbner udstillingen ASTRID HOLM & CO., der genopdager en af de centrale skikkelser i dansk modernisme. Astrid Holm (1876-1937) var kosmopolit, Matisse-elev og optaget af at skabe gode muligheder for samtidens unge kunstnere. Udstillingen viser, hvordan Holm og kollegerne Ebba Carstensen (Danmark), Vera Nilsson (Sverige) og Júlíana Sveinsdóttir (Island) udgjorde et progressivt netværk af kunstnere, der bidrog til fornyelsen af billedkunsten i de første årtier af det 20. århundrede. Da kun meget få værker af Astrid Holm er i museumseje og en stor del af hendes arbejder formodes at være gået tabt, er det første gang siden hendes mindeudstilling i 1939, at man kan få et større indblik i hendes kunst.

 

 Udstillingen former sig som en kollektiv fortælling om en kreds af kvindelige kunstnere med Astrid Holm i centrum, og giver et retrospektivt indblik i Holms alsidige kunstpraksis. Fra hendes tidlige udvikling med inspiration fra Matisse og fransk fauvisme til de senere år, hvor hun arbejdede som underviser. Holm ydede en pionerindsats inden for maleri og tekstil i Danmark og modtog flere rejsestipendier. Hun rejste meget og opholdt sig i lange perioder i Italien og Frankrig, og nåede også helt til Vestindien i 1914 for at udvikle sit maleri. Hjemme i København kom Holm efter 1919 til at stå i spidsen for Kunstnernes Statsstøttede Croquisskole, som blev et samlingssted for skandinaviske modernister. Fra 1921 fik hun betroet ledelsen af den nyoprettet væveskole på Kunstakademiet, hvor hun arbejdede for at gøre tekstil til et fuldgyldigt, kunstnerisk medie.

 

Udstillingen præsenterer 70-80 værker fordelt på maleri, tegning, keramik og vævning fra museer og private ejere i ind- og udland. Med værker af både Holm, Carstensen, Sveinsdóttir og Nilsson kan man i udstillingen opleve de fire kunstneres individuelle egenart, men også de forbindelser, der kan trækkes imellem dem, hvad angår motivvalg og malemåde. Ved at samle den lille kreds af kunstnerkammerater tilbyder udstillingen unikke muligheder for at undersøge en række væsentlige spørgsmål, der handler om de særlige vilkår og sammenhænge, som de kvindelige kunstneres værker blev skabt i den første del af det 20. århundrede.

 

Projektet er et resultat af flere års omfattende arkiv- og forskningsarbejde, udført af kunsthistoriker og modernismeekspert Hanne Abildgaard. I forbindelse med udstillingen vil resultaterne af Abildgaards store forskningsindsats blive udgivet af Øregaard Museum i en gennemillustreret og fagfællebedømt bog.

Projektet er tilrettelagt i samarbejde med Kunsthallen Rønnebæksholm, som viser en bearbejdet udgave af udstillingen i perioden 6.2. – 14.6. 2020.

 

 

HANNE ABILDGAARDS

FORSKNING

ER STØTTET AF:

Augustinus Fonden

Beckett-Fonden

Novo Nordisk Fonden

 

BOGEN ER STØTTET AF:

Ny Carlsbergfondet

 

UDSTILLING OG BOG ER

STØTTET AF:

Beckett-Fonden

15. Juni Fonden

Knud Højgaards Fond

Lemvigh-Müller Fonden

Aage og Johanne Louis-Hansens Fonden