Fornemme kunstgaver til museet

Øregaard Museums samling vokser i disse år på fornemste vis. Malerier af vigtige kunstnere som bl.a. Jens Juel, C.W. Eckersberg, J. Th. Lundbye, Martinus Rørbye er føjet til og bidrager smukt til at udvikle og styrke museets samlingsprofil, der strækker sig fra slutningen af 1700-tallet over guldalderens mestre i 1800-tallet ind i modernismens tidsalder i det 20. århundrede.

Øregaard Museum har føjet endnu flere eksklusive malerier til samlingen. Et af dem er et strandmotiv fra Hornbæk af Bertha Wegmann (1847-1926), som Beckett-Fonden skænkede museet i 2017. 

Det andet er et figurbillede af Lorenz Frølich (1820-1908), som blev erhvervet samme år takket være generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet. Disse malerier fik desuden selskab af 10 værker, som fra juni 2017 blev deponeret på Øregaard Museum af Statens Museum for Kunst (SMK).

Der er tale om malerier af bl.a. C.W. Eckersberg, Vilhelm Kyhn og P.C.
Skovgaard, som alle skildrer steder i museets lokalområde eller langs kysten mod nord, bl.a. motiver fra Dyrehaven, Bakken og Taarbæk. En sådan deponeringsaftale er kommet i stand, fordi museet i dag lever op til de højeste standarder for moderne museumsdrift.

”Det er en stor glæde, at vi nu kan præsentere så fint et udvalg af malerier, der skildrer vores lokalområde eller er skabt af kunstnere, som har boet i kommunen. Det er jo værker, der både har lokal betydning og samtidig føjer sig til en national kulturarv af det internationale format, dansk kunst havde også i 1800-tallet” siger museumsdirektør Sidsel Maria Søndergaard.

FRØLICH I CHARLOTTENLUND 

Som voksen boede Lorenz Frølich i perioder i Tyskland og Italien og i mange år i Frankrig, men Charlottenlund og omegn stod hans hjerte særligt nær. Her havde hans forældre landstedet Marienlyst (Strandvejen 233, nedrevet i 1932), hvor familien boede i hele sommerhalvåret, mens Frølich voksede op. I dette område lidt nord for Øregaard udførte han flere studier og skitser i sine helt unge år. En af disse studier fra Charlottenlund skov, udført i sensommeren 1837, er blandt de værker, Øregaard Museum nu har fået deponeret af SMK. Efter hjemkomsten fra Frankrig overtog Frølich og hans hustru selv landstedet Blidah (Strandvejen 219, nedrevet i 1933) – Øregaards daværende nabo mod nord – som han indrettede som et gesamtkunstværk med egne billeder og dekorationer fra gulv til loft og møbler efter eget design.

”Frølichs skildring af kvinden med den røde nederdel er et pragtfuldt værk. Det viser, hvor suverænt han mestrede den virkelighedstro gengivelse, som guldalderens malere stræbte efter. Samtidig afspejler motivet datidens store interesse for at gengive yndefulde kvinder i siddende positur. Det gør det også interessant”, siger museumsdirektør Sidsel Maria Søndergaard.

WEGMANN – EN AF SIN TIDS BEDSTE KVINDELIGE KUNSTNERE

Bertha Wegmann blev betragtet som en af de bedste naturalistiske malere under det moderne gennembrud i slutningen af 1800-tallet og er især kendt for sine portrætter. Men hun malede også landskaber, og hendes scene fra Hornbæk skildrer netop det frilufts- og badeliv, der blev moderne mod slutningen af 1800-tallet, og som stadig trækker mange mennesker til Nordsjælland i dag. Rent kunstnerisk afspejler billedet Wegmanns inspiration fra det franske friluftsmaleri, som blomstrede fra 1860’erne og frem, eksempelvis hos en maler som Eugène Boudin (1824-1898), der skildrede den franske nordkyst i Normandiet og var en af impressionismens foregangsmænd. Billedet blev til i den periode, hvor Wegmanns karriere var på sit højeste. I dag regnes hun for en af sin tids mest betydelige, kvindelige kunstnere.

“Øregaard Museum viste i 1998 den første særudstilling nyere tid om netop Bertha Wegmann. Nu er et af hendes væsentlige værker kommet til museet for at blive. Det er vi Beckett-Fonden meget taknemmelige for” slutter Sidsel Maria Søndergaard.

 


Ovenfor:
Bertha Wegmann, Sommerdag på Hornbæk strand, 1889
Olie på lærred monteret på lærred. Gave fra Beckett-Fonden 2017.

 


Lorenz Frølich, Portræt af en kvinde med rød nederdel, 1848.
Olie på lærred. Erhvervet med støtte fra Ny Carlsbergfondet 2017.