NYHEDSBREV

SALTO. Stentøjsmesteren

Den danske kunstner Axel Salto (1889-1961) er verdensberømt for sit stentøj i den riflede, knoppede og spirende stil. Med inspiration fra naturen blev han en af det 20. århundredes vigtigste fornyere af det keramiske medie. I foråret 2019 kunne man opleve Saltos ikoniske værker på Øregaard Museum. Udstillingen SALTO. Stentøjsmesteren viste spændet i Saltos keramik fra 1920’erne til 1950’erne – fra de tidligste værker skabt med orientalsk inspiration til de sene arbejders skulpturelle fortolkninger af naturens former og spirende kræfter. Mere end 100 værker fra museer og privateje i ind- og udland var samlet – både hovedværker og mere ukendt materiale.

 

Moderisme i ler
Axel Salto var uddannet maler på Kunstakademiet og en toneangivende kraft i det modernistiske gennembrud i dansk kunst i 1910’erne bl.a. som medstifter og redaktør af tidsskriftet Klingen. Midt i 1920’erne fik han interesse for keramik. Efter et par år valgte han stentøj som sit primære materiale og bragte som en af de første den modernistiske tilgang til formgivning ind i det keramiske fag. I dag anses Salto som en af det 20. århundredes vigtigste udøvere indenfor keramisk kunst.

 

Ensemblekunst
Salto skabte sine stentøjsværker i samarbejde med keramiske håndværkere hos bl.a. Saxbo og Den kongelige Porcelainsfabrik. I begyndelsen videreførte han formsproget fra sine billeder til lerets overflade på vaser, krukker og skåle. Linjer og figurer blev ridset eller modelleret i relief og fremhævet af glasuren. I hans stentøj fra 1930’erne finder man naturens systematiske former, som kendes fra majs og søpindsvin. Han skabte også keramiske figurer, som gav tredimensionel form til væsentlige motiver i hans billedverden, f.eks. hjorte og figurer fra græsk mytologi.

 

Form følger ikke funktion
I 1940’erne og 50’erne blev Salto mere eksperimenterende med det keramiske medies egenart og syntesen af og form og glasur. Han lod leret drive op i svulmende former, som gav glasurerne mulighed for at lægge sig både tykt og tyndt på overfladen. Formgivningen var stadig inspireret af naturen, men mødet mellem det brændte ler og den smeltede glasur blev også en æstetisk undersøgelse i sig selv, som gav værket et originalt, skulpturelt udtryk. På den måde indførte Salto modernismens æstetiske begreber i arbejdet med keramikken og lod genstandenes funktioner komme i anden række.

 

Salto på Øregaard
Udstillingen SALTO. Stentøjsmesteren var kurateret af Øregaard Museum og organiseret i samarbejde med CLAY – Keramikmuseum Danmark. CLAY viste i 2017 en udstilling udelukkende med fokus på Saltos keramik og de værksteder, han var tilknyttet. Øregaard Museum belyste Saltos arbejde med keramikken fra 1920’erne til hans død i 1961. Udstillingen inddrog også skitser på papir, bøger og enkelte eksempler på maleri og design, så man kunne opleve sammenhængen mellem de forskellige medier i hans kunstneriske virke. Mere end 100 værker blev vist på udstillingen.