NYHEDSBREV

Archipenko – Skulptur i verdensklasse

Den ukrainsk-amerikanske kunstner Alexander Archipenko (1887-1964) er en af den moderne kunsts pionerer. Både i sin samtid og i dag anses han som kunsthistoriens mest indflydelsesrige kubistiske billedhugger. Omkring 1910 introducerer han en helt ny tilgang til skulpturmediet, udforsker et abstrakt formsprog og genopfinder den polykrome skulptur, som har været fortrængt i århundreder. Med sine innovative idéer redefinerer han den traditionelle forestilling om, hvordan skulptur kan formgives og får stor betydning for den moderne kunst i Europa og USA.

 

Også nordiske kunstnere bliver påvirket af Archipenko – bl.a. danske Franciska Clausen (1899-1986), som er elev hos ham i 1923. Skal man forstå Archipenkos betydning og hans figurative abstraktioner, må man se nærmere på de vigtigste træk i hans nytænkende praksis – både som kunstner og som underviser. Det var målet med Øregaard Museums udstilling Alexander Archipenko – A Modern Legacy, som blev vist 29. september 2017 til 21. januar 2018.

 

Udstillingen præsenterede et eksklusivt udvalg af omkring 50 værker fra perioden 1912 til 1963, der alle befinder sig i privateje i udlandet. Værkerne var nøje udvalgt, så man kunne opleve de forskellige måder, Archipenko bearbejder den skulpturelle krop og forbinder skulptur og maleri. Hans skulpturer og bemalede relieffer blev vist sammen med relevante fotografier, tegninger og noter fra hans eget private arkiv.

 

Derudover var et afsnit i udstillingen viet til godt 16 værker af de to væsentligste kunstnere fra Skandinavien, der var elever på Archipenkos kunstskole i Berlin i begyndelsen af 1920’erne: den danske maler Franciska Clausen og den svenske maler Axel Olson (1899-1986). Dermed blev Archipenkos betydning for udviklingen af den moderne kunst sat i et relevant, nordisk perspektiv.

 

Udstillingen, der var den første separate præsentation af Archipenkos værker i Danmark, var tilrettelagt i samarbejde med Mjellby Konstmuseum i Halmstad samt The Archipenko Foundation i New York og International Arts & Artist, Washington D.C.

 

Udstillingen var støttet af:
Augustinus Fonden
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
Toyota-Fonden