NYHEDSBREV

SALTO. Stentøjsmesteren

Den danske kunstner Axel Salto (1889-1961) er verdensberømt for sit stentøj i den riflede, knoppede og spirende stil. Oplev Saltos ikoniske værker på Øregaard Museums store forårsudstilling og få indblik i, hvordan keramikken knytter sig til hans billedverden på papir. Udstillingen præsenterer både hovedværker og mindre kendt materiale fra museer og private ejere i ind- og udland.

 

Stentøjsmesteren
Salto var en af det 20. århundredes vigtigste udøvere indenfor keramisk kunst. Inden han kastede sig over keramikken, var han blevet uddannet maler og grafiker på Kunstakademiet i København. I 1910’erne var han en samlende kraft i det modernistiske gennembrud i dansk kunst, bl.a. som medstifter og redaktør af tidsskriftet Klingen. I begyndelsen af 1920’erne udfoldede han sit billedkunstneriske virke sammen med sine kolleger og venner Karl Larsen, Svend Johansen og Vilhelm Lundstrøm i gruppen De 4.

 

Men Bing & Grøndals forberedelser til den internationale kunstindustrielle udstilling i Paris i 1925 fik Salto engageret i at arbejde med formgivning i ler. I første omgang var det porcelænsler, han arbejdede med, men fra slutningen af 1920’erne blev stentøj hans materiale. Han bearbejdede stentøjet på nye og ukonventionelle måder og bragte, som en af de første, modernistiske idéer ind i det keramiske fag. I dag er Salto særlig kendt for sit originale arbejde med former og glasurer i den riflede, den knoppede og den spirende stil, som er blevet ikonisk for hans stentøj.

 

Salto på Øregaard
Udstillingen fokuserer på Saltos keramik og inddrager skitser og andet materiale, som er relevant for at forstå hans formsprog og motiver. Udstillingen er kurateret af Øregaard Museum og organiseret i samarbejde med CLAY – Keramikmuseum Danmark.

 

Projektet knytter sig til Øregaard Museums arbejde med museets egen samling, hvori kunstnere fra gruppen De 4 er repræsenteret. Museet hører derfor gerne fra borgere, som ejer værker af Karl Larsen, Svend Johansen og Vilhelm Lundstrøm.