NYHEDSBREV

Agnes Cleve – Modernist og mønsterbryder

Med udstillingen Agnes Cleve – Modernist og mønsterbryder præsenterede Øregaard Museum en af de store kvindelige skikkelser i nordisk kunst. Den svenske Agnes Cleve (1876-1951) var en vigtig og anerkendt aktør i datidens kunstliv og et forbindelsesled til den europæiske kunstscene med sine mange internationale kontakter. Udstillingen var den første store retrospektive præsentation af Cleve arbejde i Danmark, hvor godt 100 værker gav et indblik i hendes liv og virke, som blev præget af modernismens nye idealer og tidsånden i 1910ernes og 1920ernes Europa.

 

International modernisme

Agnes Cleve gjorde sin entré i kunstlivet i begyndelsen af 1900-tallet, hvor nye tendenser buldrede frem i takt med den moderne verdens hurtige puls. Cleve opfangede de nye strømninger på rejser til Berlin, New York og Paris, og i den franske hovedstad mødte hun Europas mest progressive kunstnere. Hun blev optaget af kubisternes kantede omgang med virkelighedens former, futuristernes interesse for bevægelse og fauvisternes farveeksplosioner.

 

En særlig inspirationskilde blev Cleves venskab med Vasilij Kandinsky (1866-1944) og Gabriele Münter (1877-1962), der begge var tilknyttet den tyske kunstnergruppe Der Blaue Reiter. Cleve indarbejdede idéer fra både tyske, russiske, italienske, franske og engelske kunstnere i sit eget arbejde og udviklede en personlig stil, der er både dynamisk og kraftfuld og ikke mindst præget af en fantastisk farvesans – Agnes Cleve var en stor kolorist.

 

Cleve og Danmark

Agnes Cleve var med til at udvikle det modernistiske billedsprog i nordisk kunst. Udstillingen viser, at man stadig kan finde nye indgangsvinkler til de internationale strømninger, som også fik stor betydning i dansk kunstliv, hvor kunstnere som Jais Nielsen (1885-1961) og William Scharff (1886-1959) opfangede nogle af de samme tendenser. Agnes Cleve besøgte selv Danmark flere gange, malede både i København og Skagen og deltog i 1919 på en udstilling på Den Frie. Udstillingen på Øregaard Museum er den første særudstilling af Agnes Cleves værker i Danmark.

 

Vigtig kunstner frem i lyset

I sin samtid blev Agnes Cleve – i modsætning til mange af sine kvindelige kunstnerkolleger – taget alvorligt af samtidens kritikere, der havde selvstændig originalitet som kunstnerideal. Hun udstillede ofte, fik god kritik og hendes kunst vakte også interesse i internationale kredse. Men da den svenske kunsthistorie om modernismen blev formet og skrevet efter 2. Verdenskrig, blev hun sat ud på sidelinjen. Først i slutningen af 1980′erne blev stilheden omkring Agnes Cleve brudt i Sverige med den første særudstilling i nyere tid. Nu er det på tide, at hun også bliver kendt udenfor Sveriges grænser:

 

– ”På Øregaard Museum arbejder vi systematisk med at gøre opmærksom på, at kunsthistorien ikke er en statisk kongerække, men en konstruktion, som hele tiden udvikler sig. Vi vil gerne vise de kunstnere, der har haft betydning, men som ikke nødvendigvis er kendte i den brede offentlighed i dag,” siger museets direktør, Sidsel Maria Søndergaard.

 

– ”Med Agnes Cleve-udstillingen får vi indblik i europæisk og nordisk modernisme og den måde, de nye strømninger gjorde op med det klassiske billedideal. Samtidig møder vi et menneske, der turde gå sine egne veje. I avantgardens kunstnerkredse fandt hun en større accept af den moderne, selvstændige kvinde end den, der generelt gjorde sig gældende i datidens samfund. Cleve brød op fra kernefamilien for at være selvforsørgende som kunstner – det har krævet viljestyrke og mod,” slutter Sidsel Maria Søndergaard.

 

Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Mjellby Konstmuseum i Halmstad, Sverige.