NYHEDSBREV

Carl Bloch – hyldet og hånet

De fleste kender ham fra historiebøgerne, især for billedet af Christian II i fængslet på Sønderborg Slot. Men som kunstner har han gennem et helt århundrede været skrevet ud af fortællingen om dansk kunst. Nu tager Øregaard Museum den hyldede og hånede kunstner Carl Bloch op til ny behandling Få kunstnere har haft en så omskiftelig skæbne som maleren Carl Bloch (1834 – 1890). I sin samtid blev han hyldet som en mester, og med sine ambitiøse historiemalerier høstede han stor anerkendelse både herhjemme og i udlandet. Men eftertidens dom over kunstnerens store produktion har været hård. Nye generationer af kunstnere og kunsthistorikere stemplede ham som sødladen og gammeldags. Nu fortæller udstillingen “Carl Bloch – Hyldet og hånet” historien om Blochs værk og kunsthistoriske skæbne. Den peger også på, at eftertidens dom har været for unuanceret.

 

Kunstner i en brydningstid
Carl Bloch skabte sine værker i en periode, hvor mange kunstnere afprøvede nye veje og udviklede en mere moderne malestil. De franske impressionister gik i front, og kunstnere i resten af Europa kom hurtigt med på bølgen. Bloch var dog en af de malere, der holdt fast i den udpenslende malestil, som man lærte på kunstakademierne i Europa; en stil, der med tilnavnet salon-maleri blev betragtet med let foragt efter det moderne gennembrud. Men ved nærmere eftersyn viser Blochs maleri, at også han var påvirket af det moderne. Hans billeder har en stærk appel i både deres blikke og deres sanselighed. De handler om den moderne erfaring af at se og blive set, om splittelse og tvivl. Han var med sine ambitiøse og gennemarbejdede værker en integreret del af tidens nye strømninger.

 

Stort bogværk med nyeste forskning
Udstillingen ledsages af en rigt illustreret bog, der præsenterer den nyeste forskning om Carl Bloch. Med udstilling og bog håber museet at bidrage til, at Carl Bloch igen får en plads i dansk kunsthistorie.Set fra nutidens perspektiv er han en uomgængelig kunstner, når man skal forstå det paradigmeskifte, der finder sted i overgangen til det moderne. Udstillingen er et samarbejde mellem Øregaard Museum, Museet for Religiøs Kunst i Lemvig og Københavns Universitet.