NYHEDSBREV

Joakim Skovgaard

Joakim Skovgaard var én af de mest berømte danske kunstnere i begyndelsen af det 20. århundrede. Men efter sin død blev han gradvist skrevet i glemmebogen. På Øregaaards udstilling fik publikum for første gang i mange år mulighed for selv at vurdere, om Joakim Skovgaards rolle i den danske kunsthistorie var rimelig.

 

En nyskabende kunstner

I 2007 var det 150 år siden Joakim Skovgaard (1856-1933) blev født. Det var også 100-året for kunstnerens færdiggørelse af sit hovedværk, udsmykningen af Viborg Domkirke, der strækker sig fra gulv til loft som en kæmpemæssig billedfortælling. Her fortolkede og formidlede Joakim Skovgaard kristendommen på en måde, der både var menneskelig og visuelt overvældende.

Men Joakim Skovgaards kunst rummer andet og mere end det religiøse maleri. Skønt han som ung var præget af sin far, maleren P.C. Skovgaards guldalderlandskaber, blev han også inspireret af impressionisternes og symbolisternes nye formsprog. I 1891 var han med til at grundlægge Den frie Udstilling, den tids danske avantgarde, der stod i modsætning til Kunstakademiets censurerede udstilling på Charlottenborg, hvor kun traditionel kunst slap gennem nåleøjet. Han var en nyskabende kunstner for det figurative og det fortællende maleri, og endte med at blive en afholdt professor og respekteret direktør på det selv samme Kunstakademi i København.

Udstillingen blev til i samarbejde med Skovgaardmuseet i Viborg.

 

Katalog

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog, som sælges i museets butik