En vigtig kvinde til samlingen

Uden en trevl på kroppen sidder en kvinde i sin stue. Med "Kvinde i interiør" fra 1911 udfordrer den danske modernist Astrid Holm kunsthistoriens mange skildringer af kvinder og leverer et markant nybrud i dansk og europæisk kunst. Nu føjes maleriet til Øregaard Museums samling takket være generøs støtte fra Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Astrid hvem?
Astrid Holm (1876- 1937) er én af det 20. århundredes kompetente kvindelige kunstnere, som desværre blev glemt efter sin død. Men i 1910’erne og 20’erne spillede hun en markant rolle på den danske kunstscene med roste udstillinger og en vigtig indsats for at styrke uddannelsesmulighederne for unge kunstnere i landet. Hun var også den af de tidlige, danske modernister med det længste Paris-ophold (1910-1914). Her arbejdede hun ambitiøst med udviklingen af sit maleri og var i 1910 elev af den store franske kunstner Henri Matisse.

Det er Kvinde i interiør et stærkt eksempel på. Værket er udført under eller i forlængelse af den undervisning, Astrid Holm modtog hos Matisse. Han anbefalede sine elever at studere en model grundigt for at fange figurens karakter, form og bevægelse og omsætte det i en subjektiv fortolkning uden at hænge sig i for mange detaljer. Netop det er lykkedes for Astrid Holm i dette billede

En ny kvinde 
Kunsthistorien er fyldt med billeder af afklædte kvinder, men omkring år 1900 tager nye generationer af kunstnere fat i kvindemotiverne og gør dem moderne. Ofte bliver det dog til modernistiske udgaver af motivtyper, vi kender så godt: nøgenmodeller i et atelier, badescener eller lignende, der giver en traditionel kontekst for nøgenhed.

Astrid Holms motiv har en helt anden selvstændighed og kompleksitet: Den afklædte kvinde sidder henslængt i et hjemligt interiør. Hun er på én gang nonchalant og nøje placeret, så vi frit kan beskue hendes krop uden at blive mødt af hendes blik. Det er med kroppen, hun konfronterer os.
Astrid Holm iscenesætter kvinden som et menneske, der gør, hvad der passer hende. Hendes krop er atletisk og spændstig, og i gengivelsen er der kun nøgenheden tilbage af den sødmefulde, feminine appel, man ellers typisk ser i modelbilleder, badescener eller boudoirmotiver. Billedet gentager heller ikke den umiddelbare og dekorative charme, man f.eks. finder i Matisses mange skildringer af mere eller mindre afklædte kvinder. Det gælder f.eks. værket Kvinde med hvidt klæde fra 1909, som Astrid Holm kan have set i Matisses atelier i Paris. De to billeder har et fællesskab i kroppens åbne positur, men Holm gør den nøgne kvinde til sit helt eget motiv. Rent malerisk parafraserer hun heller ikke Matisse, men anvender snarere en penselføring inspireret af Cézanne og hans måde at konstruere former og volumen vha. tydelige farvefelter.

Udfordrer blik og genre 
Maleriet er et vigtigt eksempel i dansk og europæisk kunst på det maleriske og motiviske nybrud, Astrid Holm bidrager til i 1910’erne.
”Bevidstheden om, at værket er udført af en kvindelig kunstner, kan også have betydning for vores opfattelse af billedet. Det gør ikke alene motivet til en endnu større sjældenhed, det kortslutter også den stereotype idé om den mandlige skuelyst og den kvindelige model. På den måde kan værket stimulere spørgsmål om repræsentationen af køn i billedkunst og visuel kultur, som også er relevante i dag”, fortæller museumsdirektør Sidsel Maria Søndergaard.

”På Øregaard Museum er vi dog meget bevidste om, at vores arbejde med at kaste lys over oversete kvindelige kunstnere ikke forfalder til at promovere nag med forsinkelse på det kønspolitiske område. Det er ikke interessant. Det er meget vigtigere at arbejde produktivt med at få lagt ny viden frem på en konstruktiv og nysgerrig måde – uanset kunstnerens køn. Det bidrager denne erhvervelse til, og vi er meget taknemmelige for Augustinus Fondens og Aage og Johanne Louis-Hansens Fondens generøse opbakning til dette formål.”

Astrid Holm i Øregaard Museums samling
Astrid Holm er relevant for museet samling, fordi hun sammen med en anden markant kunstner i samlingen, Jais Nielsen (1885-1961), indtager en ambitiøs og fransk-orienteret position i dansk kunst i 1910’erne. De udstiller f.eks. sammen på Den Frie i 1915. Senere slår hun sig ned i Horneby i Nordsjælland og danner en slags kunstnerkoloni sammen med sin nære ven og kollega Ebba Carstensen (1885-1967), der også er repræsenteret i samlingen.

Med erhvervelsen af Kvinde i interiør kan museet nu vise hele spændvidden i Astrid Holms virke som maler: fra landskabsbilleder, der følger hendes rejser til Italien (1909) og den sydfranske by Collioure (1913) over nature morte-billeder til dette figurmotiv, som må betegnes som et hovedværk i hendes produktion.

Erhvervelsen er gjort mulig takket være støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Augustinus Fonden.
For yderligere oplysninger kontakt museumsdirektør Sidsel Maria Søndergaard, sms@gentofte.dk, tlf. 39 98 57 90.

Astrid Holm_Kvinde i interiør_1911_Øregaard Museum_Foto BR

 Astrid Holm, Kvinde i interiør, 1911 Sign. AH 1911 Olie på lærred, 88 x 64 cm.