Pressemeddelelse 6. juni 2016: And Then Came White – vævede billeder af Charlotte Schrøder

Hvad sker der, når et billede bliver abstrakt? Hvad gør en kolorist, når hun bliver draget af nuancer af hvidt? Det kan man opleve på Øregaard Museums sommerudstilling And Then Came White, der præsenterer tekstilkunstneren Charlotte Schrøder (f. 1946) i anledning af hendes 70 års fødselsdag.

Udstillingen viser spændvidden i hendes arbejde fra små lyriske formater i de smukkeste farver til store abstrakte vævninger i hvidt, der hører til hendes nyeste værker. Her nulstiller Charlotte Schrøder sit billedarbejde efter en menneskealder, så noget nyt kan tage form. And Then Came White viser udviklingen i et oeuvre skabt under inspiration mange steder fra – især fra naturen, musikken og rejser til mellemøsten. Den giver også et indblik i et materiale og et medie, som har sin helt egen tradition. I hundreder af år har især kvinder skabt tekstiler, som har præget og beriget den materielle kultur på afgørende måder. I dag er håndens arbejde under pres. Derfor er der så meget desto mere grund til at sætte fokus på håndværkets kunst, når det er bedst. Med sit raffinerede udtryk føjer Charlotte Schrøders tekstile værker sit eget element til Øregaard Museums historiske rum, så nutidens og fortidens formgivning beriger hinanden.
BIOGRAFI
Charlotte Schrøder er en af Danmarks førende kunstnere på sit felt og har i en menneskealder været med til at føre dansk vævekunst frem både nationalt og internationalt. Hun stod i mesterlære hos de fremstående vævere og tekstilkunstnere Annette Juel og Randi Studsgarth i 1963-65. I 1966 etablerede hun eget værksted, hvor hun hurtigt oparbejdede en ganske stor produktion af brugstekstiler og stoffer til f.eks. modebeklædning. Tekstilerne blev solgt fra Haandarbejdets Fremme fra 1968, fra Den Permanente, hvor Charlotte Schrøder blev optaget som medlem i 1969 og fra Hanne Hansens butik for kunsthåndværk i København. Senere kastede Charlotte Schrøder sig over flere store udsmykningsopgaver, små miniaturer eller design af messehagler – altid med inspiration i det paradoks, hvordan skitsens hastige idé kan omsættes i vævningens langsomme arbejdsproces. I alle årene har billedvævningen haft en særlig plads i Charlotte Schrøders arbejde. Hun har været medlem af de to markante udstillingssammenslutninger ‘Danske Ægte Tæpper’ (1979-2005) og ‘Dansk Gobelinkunst’ (1998-), som har været med til at føre dansk vævekunst frem til en selvstændig, kunstnerisk position i nutiden. Charlotte Schrøder er repræsenteret på museer og offentlige institutioner, bl.a. Designmuseum Danmark, og har udført udsmykningsopgaver til bl.a. Den kongelige Opera og Esbjerg Musikhus.
UDSTILLING OG KATALOG
Udstillingen er tilrettelagt af Charlotte Schrøder i samarbejde med billedkunstner Kirsten Christensen og Øregaard Museum. Udstillingen ledsages af et gennemillustreret katalog, And Then Came White – Vævede billeder af Charlotte Schrøder med tekstbidrag af rektor Marianne Zibrandtzen, tidligere direktør for Designmuseum Danmark Bodil Busk Lauersen, billedkunstner Jette Hartvig, billedkunstner Kirsten Christensen samt digte af Charlotte Schrøder selv. Udstillingen og det ledsagende katalog er støttet af Beckett-Fonden, Grosserer L.F. Foghts Fond, Johan Schrøders Erhvervs- og Familiefond samt Velux Fonden.
AND THEN CAME WHITE VISES PÅ MUSEETS 1. ETAGE
I stueetagen vises i samme periode et udvalg af værker fra Øregaard Museums faste samling af maleri og kunsthåndværk fra 1750-1950. Under overskriften Guld fra gemmerne. Værker fra museets samling kan man opleve malerier af Jens Juel, C.W. Eckersberg, Johan Th. Lundbye, Olaf Rude og Paul Fischer i samspil med møbler, sølv og porcelæn. Billederne spejler skiftende natur- og menneskeopfattelser, mens kunsthåndværket giver et æstetisk signalement fra den tid, hvor landstedet Øregaard blev opført, til årene i begyndelsen af 1900-tallet, hvor huset åbnede som museum.
DET SKER I UDSTILLINGSPERIODEN:
30. JUNI, KL.17-18.30 & 15. SEPTEMBER, KL.17-18.30
ARTIST TALK
Charlotte Schrøder viser rundt i udstillingen og fortæller om sine værker og arbejdsprocesser. TILMELDING NØDVENDIG PÅ OREMUS@GENTOFTE.DK
ÅBNINGSTIDER
Ons-fre kl. 13-16, lør-søn kl. 12-16