• ca. 1852
  • Olie på papir, monteret på lærred
  • 43,5 x 29,5 cm
  • Maleri
  • 1800
  • Erhvervet med støtte fra Ny Carlsbergfondet, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Øregaard Museums Venner

En afrikaner i profil, ca. 1852

En afrikaner i profil er sandsynligvis udført i Paris, mens Lorenz Frølich er elev hos hos den toneangivende, franske maler Thomas Couture (1815-1879). Her bliver der arbejdet efter levende model, og Frølichs billede er et modelstudie, ikke et værk til udstilling på Salonen. På det tidspunkt er det i fransk kunst blevet typisk at skildre sorte mænd med bar overkrop, så man kan dvæle ved deres mørke hud og markante fysik. Frølich fremstiller også sin sorte model på en måde, der vidner om denne fascination. Men selvom afrikaneren er muskuløs, er hans udtryk ikke et signal om styrke, snarere det modsatte: Armene er samlet let beskyttende foran kroppen, mens hovedet og blikket er vendt opad i en ydmyg positur. Modsætningen mellem fysik og kropsholdning giver ham et sårbart, nærmest bedende udtryk. Et udtryk, der kendes fra kristne motiver.

INVITATION TIL FORSTÅELSE

Med sin skildring viser Frølich empati med den sorte mand og inviterer beskueren til at mærke det samme. Det gør han i en tid, hvor motivet – den sorte model – er tæt knyttet til spørgsmål om borgerrettigheder og slaveri, der er til heftig debat i det internationale samfund i midten af 1800-tallet. I 1848, tre år før Frølich ankommer til Paris, er slaveriet blevet endeligt ophævet både i de danske og de franske kolonier, og frigivne slaver ses nu mere hyppigt i storbyen.

Frølichs figurstudie har en reference til et hovedværk i fransk kunst, nemlig Théodore Géricaults (1791- 1824) maleri Medusas flåde fra 1818. Maleriet skildrer et skibsforlis, der fandt sted i forbindelse med Frankrigs forsøg på at kolonisere Senegal. I billedet indtager en sort mand med bar overkrop en hovedrolle. Han er siden blevet identificeret som modellen Joseph, der kom fra Saint Domingo (Haiti), Frankrigs koloni i Caribien, og siden blev den mest efterspurgte sorte model i Paris. Alle kunstnere, som var i Paris i midten af 1800-tallet, har kendt til Géricaults maleri, som kom på Louvre i 1824.

Om det ligefrem er Joseph, der optræder på Frølichs maleri, vil fremtidens forskning måske kunne afdække. Men at han har kendt til Géricaults hovedværk, kan der næppe være tvivl om. Til gengæld kan der være delte meninger om, hvordan Frølichs billede skal opfattes. Selvom hans intentioner har været de bedste, repræsenterer maleriet den hvide mands blik på det sorte menneske og kan af den grund blive opfattet som orientalisme, dvs. som en forudindtaget opfattelse af et menneske fra en anden kultur. SMS