• 1827
  • Olie på lærred
  • 23,5 x 19,5 cm
  • Maleri
  • 1800

Portræt af Augusta Collin, f. Petzholdt (1801-1865)

At Europa i 1800-tallet ændrer sig geografisk, socialt og politisk afspejles også i portrætkunsten. Konger, adelige og fyrster bliver stadig portrætteret. Men i disse år bliver politikere, borgere, åndspersonligheder og kunstnere ligeledes portrætteret i anseeligt antal af tidens toneangivne kunstnere. I 1820’erne er portrætkunsten i København domineret af C.W. Eckersbergs nyklassicistiske portræt- og figurmaleri. Men fra midten af årtiet og frem til ca. 1840 får C.A. Jensen succes med en mere psykologisk portrætstil. Han udkonkurrerer faktisk Eckersberg og bliver den førende portrætmaler herhjemme.

C.A. Jensen skildrer en stor del af Guldalderens fremmeste personligheder bl.a. H.C. Andersen (1805-1875), H.C. Ørsted (1777-1851), billedhuggeren Bertel Thorvaldsen (1770-1844) og flere medlemmer af den velhavende Collinske slægt – ikke mindst H.C. Andersens mæcen Jonas Collin (1776-1861) og dennes svigerdatter, Augusta Collin (1801-1865), som er søster til landskabsmaleren Fritz Petzholdt (1808-1835).

I portrættet af Augusta Collin står vi ansigt til ansigt med den unge kvinde, som med et blidt og roligt udtryk gengælder vores blik. Hun udstråler præcis den værdighed og selvbeherskelse, som datidens borgerdyder foreskriver. Hendes ansigtstræk og kunstfærdige frisure er på én gang gengivet med lethed og stor akkuratesse, hvor selv det mindste hårstrå anes. Generelt spiller symmetriske krøller, fletninger og forskelligt hårpynt en stor rolle for tidens kvinder – og hvis ikke kvinden selv har hårpragt til krøller, bliver der tyet til andre metoder. Små parykker eller bånd af råsilke bliver brugt for at lægge håret i de rette folder. Væk er 1790’ernes løse lokker – krøllerne skal nu sidde fast og kontrolleret ved tindingerne med baghåret anbragt højt på hovedet. Augusta Collins kjole afspejler også tidens mode, hvor man især dyrker skrå linjer. Her ses det i form af den store flade krave, en såkaldt pelerin, der er kunstfærdigt broderet og går ud mod de store ærmer og dækker skuldre og bryst.

C.A. Jensen er ikke den eneste, som Augusta Collin lader sig forevige af. I takt med fotografiets fremkomst omkring midten af 1800-tallet bliver hun også ved flere lejligheder fotograferet. I Det Kgl. Biblioteks billedsamling kan man således møde hende som en ældre kone med et sammenbidt ansigt. Livet har nu sat sig på Fru Collin, og udtrykket er langt fra C.A. Jensens sødmefulde portræt. Med fotografiet bliver det muligt at indkapsle det sete på en ny måde. En ny portrætepoke er så småt begyndt.
JSBK