Tilbage til udstillinger

Lee Miller og det Surrealistiske Blik

20. januar 2012 - 20. juni 2012

Lee Miller og det surrealistiske blik, udstillingsplakat. Lee Miller, David E. Scherman, klædt på til krig, 1943.

Hun var sin tids mest efterspurgte fotomodel. Hun var muse og model for surrealisterne i Paris i 1930’erne. Og samtidig var hun selv en fremragende fotograf, der med humor og øje for motivernes surrealistiske træk skabte nogle af det 20. århundredes stærkeste billeder. Øregaard Museums store forårsudstilling er viet til den verdensberømte amerikanske fotograf Lee Miller – En af det 20. århundredes mest betydningsfulde fotografer.

Lee Miller (1907-1977) begyndte sin karriere foran kameraet som supermodel i 1920’ernes New York. Efter få år i sus og dus overtog hun selv kameraet, vendte blikket ud i verden og flyttede i 1929 til Paris. Via sit tætte forhold til den surrealistiske fotograf Man Ray etablerede hun sig i avantgardekunstens inderste cirkler sammen med andre kunstnere som Pablo Picasso, Jean Cocteau, Max Ernst, Joan Miró m.fl.

I den surrealistiske kreds af kunstnere blev Lee Miller hurtigt den berømte muse. Men hun udviklede også selv sit helt eget surrealistiske billedsprog i kraft af sin særlige evne til at fremdrage det fantastiske i det almindelige. Lee Millers arbejde spændte over et stort register: ved siden af sin kunstneriske praksis etablerede hun sig som en af sin tids mest feterede portræt- og modefotografer i Paris og senere i New York og London, bl.a. med opgaver for modemagasinet Vogue.

KVINDE I SKUDLINJEN

Virkelighedens surrealistiske sider tiltrak for alvor Lee Millers opmærksomhed, da hun under Anden Verdenskrig – stik imod USA’s regler for kvinders optræden ved fronten – blev udsendt som krigskorrespondent for Vogue. I stærke billedserier dokumenterede hun krigens vanvid og ofte surrealistiske karakter. Hun ankom som en af de første fotografer til koncentrationslejren Buchenwald og udgav sine chokerende billeder herfra under titlen “Believe It”.

Lee Millers billeder gik verden rundt og hendes indsats som krigskorrespondent var med til at ændre hele fotojournalistikkens rolle: Fra at ledsage lange tekstblokke til at være primært vidnesbyrd, der taler for sig selv. Lee Millers billeder var mere end bare reportage, og dermed satte hun en ny standard for fotojournalistikken.

Become a member
  • Dato: 20. januar 2012 - 20. juni 2012
  • Omfang:1. og 2. etage
  • Samarbejdspartner:Lee Miller Archive og Mjellby Konstmuseum