• 1893
  • Olie på lærred
  • 22,5 x 33 cm
  • Maleri
  • 1800

Interiør fra fotoatelieret hos fotografen S. Juncker-Jensen, 1893

Fra 1890’erne får fotografiet for alvor et bredt, folkeligt gennembrud i Danmark. Utallige fotografier fra tiden viser, at den nye teknologi dyrkes af både professionelle og amatører. Og hvor et malet portræt stadig er en luksus for de få, bliver det økonomisk overkommeligt for mange at få optaget sit portræt i et fotoatelier. Tidens absolut mest toneangivne fotograf, Sophus Juncker-Jensen, har atelier i Frederiksberggade 21. Han er københavnernes foretrukne og tæller blandt andet kunstneren Vilhelm Hammershøis familie i kundekredsen.

I dette maleri kommer vi med indenfor og kan fornemme stemningen – scenen er sat med kulisser og rekvisitter, og mahogniapparaterne står klar til at forevige næste kunde. Det hele er minutiøst gengivet af maleren I.Th. Hansen, der i sin samtid er anerkendt for sine detaljerede billeder. Det giver ham bl.a. opgaver for det omfangsrige opslagsværk TrapDanmark. I fotoatelieret kan vi både se detaljer på nips, planter og klunkemøbler og på billedet med havudsigt, som skal illudere, at den portrætterede står på en loggia ved Middelhavet. Juncker-Jensen introducerer senere farvefotografiet i Danmark, men i 1893 er det stadig kun maleriets velkendte og gennemprøvede teknologi, der kan forevige hans atelier i farver. JSBK