• ca. 1893
  • Olie på lærred
  • 40 x 51 cm.
  • Maleri
  • 1800
  • Erhvervet med støtte fra Øregaard Museums Venner.

Nature morte. Tallerken med æbler, ca. 1893

I dag er Johan Rohde nok mest kendt for sit sølvdesign for Georg Jensen, hvor han bl.a. står bag det ikoniske bestik Kongemønster (designet 1915). Men egentlig var han billedkunstner og et multitalent, der også formgav møbelkunst og brugsgenstande – helt i tråd med tidens nye idéer om at skabe æstetisk sammenhæng mellem kunsten og hverdagslivets ting. I 1892 tager Rohde på en længere rejse til Holland, Belgien og Paris, hvor han bliver optaget af de symbolistiske og postimpressionistiske strømninger i fransk kunst. Han omsætter indtrykkene i sine egne værker og arbejder for, at denne nye internationale samtidskunst også bliver formidlet hjemme i Danmark. I 1893 kan Den Frie således vise en udstilling med malerier af Vincent van Gogh og Paul Gauguin takket være Rohdes og kollegaen Theodor Philipsens organisatoriske indsats. Dette nature morte vidner netop om Rohdes inspiration fra Gauguin, f.eks. med den tynde konturlinje, man ser omkring frugter og dug. Motivtypen – en opstilling med æbler – findes også i Gauguins produktion, bl.a. en version med et japansk træsnit i baggrunden. Et vidnesbyrd om den store indflydelse, japansk kunst får på europæisk kunst i anden halvdel af 1800-tallet. Hos Rohde udgøres det asiatiske islæt af en tallerken, der sandsynligvis er et stykke kinesisk eksportporcelæn fra begyndelsen af 1800-tallet. SMS