NYHEDSBREV

Meret Oppenheim – Beyond the Fur Cup

Den tysk-schweiziske kunstner Meret Oppenheim (1913-1985) er verdensberømt for den pelsbeklædte tekop og -ske, hun skabte i 1936. Med ét slag gjorde dette værk, Object (Le Déjeuner en fourrure) Oppenheim til en af de førende internationale eksponenter for surrealismen.

 

Siden har pelskoppen fået status som ikon – både for den surrealistiske bevægelse og for Oppenheims arbejde som sådan. Oppenheim selv var dog skeptisk overfor den øjeblikkelige berømmelse. Hun ønskede ikke at blive sat i bås, og lige siden kæmpede hun hårdt for at frigøre sig fra sin tidlige succes og andres forventninger. I sit arbejde lod Oppenheim intet være uprøvet og gjorde en frugtbar blanding af form og idé til sit kunstneriske ledemotiv. Hun var sin egen: En fritænker, der undersøgte og udfordrede de æstetiske normer som det passede hende. På tværs af medier og genrer arbejdede hun med emner som natur og kultur, mand og kvinde, jord og himmel, køn og magt samt drøm og virkelighed. Uanset om hun tegnede, malede, designede smykker, tøj eller møbler, skrev digte eller skabte objekter var sammenhængen mellem idé og form den bærende kraft for hende.

 

Med udstillingen Meret Oppenheim – Beyond the Fur Cup viste Øregaard Museum de mange forskellige aspekter af Oppenheims arbejde og undersøgte den mangfoldighed af interesser, medier og tilgange, hun beskæftigede sig med igennem livet. Med kroppen, sindet og kønnet som hovedtemaer præsenterede udstillingen Oppenheim i sin egen ret som kunstner – uden den pelsklædte tekop. Med mere end 100 værker kunne man opleve spændvidden i Oppenheims alsidige værkproduktion, som på en og samme tid både er fabulerende, fantasifuld, humoristisk og alvorlig.

 

Udstillingen var den første separate præsentation af Meret Oppenheims værker i Danmark nogensinde og tilrettelagt i samarbejde med Mjellby Konstmuseum i Halmstad samt Artoma i Hamborg.